Sup guys! new member here

Homebuilt Aircraft & Kit Plane Forum

Help Support Homebuilt Aircraft & Kit Plane Forum:

Fullmetalwelder

Well-Known Member
Sup guys, im a new member and I want to introduce myself, Im from the south of Italy and I live in a very small island, like ridiculously small; I'm here because since last year I wanted do build a biplane-seaplane (hope I've used the correct words lol), I guess I'm kinda young (I'm 19, almost 20), and this urge to build a seaplane comes from the fact that basically I live surrounded by water and my grandpa used to tell me a lot of stories of dudes coming from lake Como seaplanes and stopping here to pick up food and water, I've always dreamed about doing something similar, but with something built by myself. I really don't know where to start and that's why i'm here, if possible I would like to use wood and the least ammount of metal possible because it's kinda hard to get it here, I've read some of the "sticky" thread and as far as I undestrood there are for sale like some kind of instruction for beginners, what would you suggest? where do I start? anyway, thanks for letting me in guys, I appreciate it a lot, and sorry for my crappy english ahah

blane.c

Well-Known Member
and

Attachments

• Argentine floats 5.jpg
    Argentine floats 5.jpg
    56.3 KB · Views: 11
  • Argentine floats 6.jpg
    Argentine floats 6.jpg
    98 KB · Views: 11
  • Argentine floats translation 1.jpg
    Argentine floats translation 1.jpg
    145.9 KB · Views: 7
  • Argentine floats translation 2.jpg
    Argentine floats translation 2.jpg
    124.9 KB · Views: 6
  • Argentine floats translation 3.jpg
    Argentine floats translation 3.jpg
    148.5 KB · Views: 4
  • Argentine floats translation 4.jpg
    Argentine floats translation 4.jpg
    66.6 KB · Views: 4
  • Arginetine floats translation 5.jpg
    Arginetine floats translation 5.jpg
    131.1 KB · Views: 4

Fullmetalwelder

Well-Known Member
So basically you are Porco Rosso! Welcome. Would you want to fly under the microlight (ULM) or general aviation rules in Italy? How many people, how far, how fast?
Ahah yeah where I live it's very similar to the ambientation of porco rosso, sadly my name is not Marco, I would want to fly under the ULM rules, ideally two people but one is ok, I really don't care about going fast, just flying for now ahah

Fullmetalwelder

Well-Known Member

Fullmetalwelder

Well-Known Member
Benvenuto nel forum, in quale isola abiti se posso chiedere?
Un anfibio in legno potrebbe essere questo, il problema e' trovare i piani di costruzione.
Eilà! che bello vedere un italiano, io abito ad Alicudi, che è una piccola isola nell'arcipelago delle Eolie, diciamo che non è proprio il posto più bello del mondo però alla fine è sempre casa; siccome sei italiano lo chiedo a te, purtroppo ho accesso limitato alle risorse necessarie per costruire un idrovolante, per questo la scelta è ricaduta sul legno, mi chiedevo se è possibile usare dei vecchi motori fire come propulsori, ho visto che i 1.2 sono montati su alcuni ultraleggeri

Fullmetalwelder

Well-Known Member
Hi! Thank you, I was really wondering how to figure out all this parameters like how to make wings and how high to put them, this diagram really help me, as far as I understood I need to chose a tipe of airfoil(?) like the nacas one or the Clark Y, and then make some ribs right? Sorry for my crappy english but it's not my native language and I'm trying my best to understand what y'all are saying

Fullmetalwelder

Well-Known Member
Do not underestimate the difficulty in designing an airplane. There are a lot of "fiddly bits". Best to do a lot of copying. One of the nicest looking seaplanes (in my opinion) may interest you for design inspiration? The Nardi FN.333 Riviera Amphibian
Thanks for the suggestion, this one looks really nice even if I'm more used to the "classic" ones, and yeah I noticed that is quite difficult to build an aircraft completely from scratch, actually I was looking for some plans but I really didn't fully understand where can I source them and what plans suits me best, but y'all are helping me a lot

Brünner

Well-Known Member
Eilà! che bello vedere un italiano, io abito ad Alicudi, che è una piccola isola nell'arcipelago delle Eolie, diciamo che non è proprio il posto più bello del mondo però alla fine è sempre casa; siccome sei italiano lo chiedo a te, purtroppo ho accesso limitato alle risorse necessarie per costruire un idrovolante, per questo la scelta è ricaduta sul legno, mi chiedevo se è possibile usare dei vecchi motori fire come propulsori, ho visto che i 1.2 sono montati su alcuni ultraleggeri
Si, e' possibile usarli. Non sono molto diffusi a dire il vero, ogni tanto ne capita qualcuno in vendita che e' stato avionizzato sul mercato. Il problema e' prima di tutto la configurazione, gli aerei solitamente montano motori boxer o radiali. Il Fire e' un 4 cilindri in linea quindi va montato inclinato, slanted. Si puo' fare, ma serve un castello motore apposito.
L'altro e' il peso, ho letto da qualche parte che il Fire pesa circa 20 kg in piu' del tipico Rotax 912, e per un ultraleggero 2 posti significa che il tuo bagagliaio e' bello che andato.

Cerca di definire la tua missione il piu' possibile, magari salta fuori che un pendolare anfibio ti andrebbe bene.

Fullmetalwelder

Well-Known Member
Si, e' possibile usarli. Non sono molto diffusi a dire il vero, ogni tanto ne capita qualcuno in vendita che e' stato avionizzato sul mercato. Il problema e' prima di tutto la configurazione, gli aerei solitamente montano motori boxer o radiali. Il Fire e' un 4 cilindri in linea quindi va montato inclinato, slanted. Si puo' fare, ma serve un castello motore apposito.
L'altro e' il peso, ho letto da qualche parte che il Fire pesa circa 20 kg in piu' del tipico Rotax 912, e per un ultraleggero 2 posti significa che il tuo bagagliaio e' bello che andato.

Cerca di definire la tua missione il piu' possibile, magari salta fuori che un pendolare anfibio ti andrebbe bene.
Capisco, purtroppo non ho particolare familiarità con la messa appunto dei motori aeronautici, ho iniziato da poco a studiare la progettazione dei velivoli, e anche le mie nozioni generali di aeronautica sono abbastanza scarse, come ho accennato prima ho accesso limitatissimo a risorse di ogni tipo, però credo di avere un grosso "vantaggio" posto nel fatto che sono un ottimo saldatore e ho dimestichezza con la saldatura dell'alluminio; quello dell'idrovolante alla fine è un passatempo, un modo come un altro per fare qualcosa sennò il tempo mi sembra non passare più, volevo realizzare qualcosa dallo stile classico, un idrovolante a scarponi tipo il caproni ca 100. Ero orientato ad un pietenpol air camper però "convertito" ad idrovolante, anche se sinceramente non so nemmeno se è possibile una cosa del genere...